member baru !!

Saturday, November 12, 2011

mabuk darat. . .

hello member2 sekalian :)

mabuk darat, ya aku sure yang memang sikit la orang yang ada penyakit ni. aku pun setakat ni oke lagi la kalau nak jalan jauh tu. cuma ini ada satu story sikit la aku nak story (penin2)

pada suatu hari jumaat dalam bulan 6 tak silap aku, pagi itu redup tanpa ada sebarang petanda yang hujan akan memunculkan dirinya. ayat novel, hahaha...


*bunyi cengkerik

oke la straight to de point. pagi tu lepas subuh macam biasa aku tidur balik. besa la orang nak rezeki mahal memang camni. dalam pukul 8.35 pg camtu mak aku ketuk pintu bilik, tok tok tok bunyinya.

aku memang x kunci pintu pun so mak aku masuk dalam bilik aku dengan senang hati lantas menggerakkan aku yang tidur mati ni.

mama : "jom satgi ikut mama keluaq sat. adik bawak keta.."
aku : "pi mana? bapak x pi ka?"
mama : "pi aloq setaq sat, hantaq kain kat umah mak leha. bapak xleh pi sebab dh makan ubat."
aku : "ooo, sat nak mandi"

aku bangun dari katil tapi terduduk semula sebab pala terbelaga dinding. barua punya dinding, pagi2 dah carik pasal dengan aku. besa la manusia mana nak ngaku kesalahan sendiri.


lepas mandi pakai baju sarapan suma siap, aku bertolak la dengan myvi usang bapak aku tu sambil mak aku duduk disebelah. macam tester JPJ lagaknya, aaaaa TOLONG JANGAN MENTION JPJ DEPAN AKU !!
fobia..fobiaaaaaaa

masa nak masuk highway SP utara tu baru la aku perasan. eh, aku mana pernah bawak keta kat highway. paling jauh aku bawak keta pun masih dalam SP lagi.

mula la timbul rasa cuak dalam diri. tapi lelaki kan EGO. mana boleh tunjuk kat mama aku yang aku tengah cuak sekarang nih.


err, bukan EGO ni yang aku maksudkan. EGO yang bodoh sombong tu.
(tiba2 rasa cam tengah kutuk diri sendiri)

act like normal, bawak keta cam besa. tapi dah nama pun highway kan. mana boleh bawak 60 km/j.
mama suruh aku lajukan sikit, kalau cmni la memang lmbt ar nk smpai AS.

naluri kejantanan aku tercabar, mama dah bagi green light suruh bawak laju. selalu kemain lagi berleter kalau aku bawak laju. hahaha (gelak evil)

tekan minyak, meter dah mula lebih 110 km/j. suddenly aku realise yang pada kelajuan melebihi 110 km/j, stereng kereta akan menjadi ringan. it means kalau aku x alert while driving pada kelajuan ini, aku dengan mudahnya akan men'terbabaskan diri aku dengan myvi2 ni skali..

terus lepas minyak sikit, mantain 105 km/j, hahaha(gelak sopan)

then sampai kat umah mak leha tu, singgah nak bagi kain tu sat ja.
tapi besa la bila makcik2 bertemu, sembang2 dekat sejam, kain tu x terbagi lagi.

patut la bapak aku x ikut, makan ubat konon. hahaha(gelak dalam hati)

pas bagi kain tu and nak balik dah, mama cakap.

mama : "jom pi yan sat, nak bagi duit padi kat tok su."
aku : "oke(padahal dalam hati aaaaa lagi sejam la nak tunggu bagi duit padi tu !!)"


balik dari aloq setaq terus head ke YAN.

sampai umah tok su, macam yang aku agak. tapi x sampai sejam la duk situ, 40 minit ja.
hahaha (gelak x larat)

lepaih tu terus blik umah kat SP, weeeeeee home sweet home.

*2 hari kemudian

kaksu dah abes ngaji kat UPM, so ni nak kena pi ambik dia la kat puchong nuh.
lepas ambik dia dgn suma barang2 dia yg stok 3 taun punya tu, kami pi la tdur kat umah kakcik yang juga kat puchong selama 4 hari 3 malam.

tapi malangnya, masa kat umah kakcik tu la aku demam teruk plus sakit pala yang amat.

aku suspek ni mesti badan aku terkejut sebab drive jauh sampai Aloq Setaq and Yan tempoh hari.
tu memang 1st time aku drive jauh.

tapi seriesli tu memang kali kedua dalam hidup aku demam truk macam tu.
nasik aku x makan dua setengah hari, yang aku bantai 100plus dgn ubt demam.


lepas tu oke la kalau nak drive jauh2, bdan aku dh dpt adapt dngn situasi macam tu.

tapi alhamdulillah, masa dah nak balik dari puchong tu la aku sihat kembali.

seronoknya nikmat sihat, memang syukur sngt la masa tu.

hadis ada menyebut

"apabila seseorang mukmin itu redha dengan kesakitan yang dia hadapi, allah akan mudah ampunkan dosanya.."

memang btul pun kan, masa sakit baru la nak ingat allah. masa susah baru la nak ingat allah, masa tak senang baru la nak ingat kat allah.

anda macam mana ??
renung2kan dan selamat beramal !! :)

2 comments:

Anonymous said...

jpj? tak perlu retest. ingat tak? HAHAHAHAHAHAHHAHAHA

syamsul zikri said...

ceeeeeeeessssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss. ooo ada ubi ada batas, tunggu sat tunggu sat nanti org balas. wahahahaha